Jumaat, Mei 05, 2017

Ahad, April 30, 2017

STORM

Pada 27 April 2017, satu Majlis Penutupan Kursus Asas STORM siri 1/2017 telah diadakan bertempat di Padang Kawad, Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wilayah Timur, Terengganu. Majlis ini telah disempurnakan oleh Pengarah JBPM Negeri Terengganu, PPjB Azlimin bin Mat Noor.

Setelah mengharungi kursus yg melibatkan ketahanan mental dan fizikal selama 4 minggu, seramai 30 Pegawai Bomba pelbagai pangkat telah berjaya ditauliahkan sebagai anggota Pasukan Khas STORM Jabatan.
TERIMA KASIH,
Kerana memberi kepercayaan kepada diri ini dengan pelantikan sebagai Adviser STORM. Akan aku cuba berkongsi ilmu yang ada untuk kebaikkan semua.
#EMRS #STORM











Ahad, Mac 05, 2017

Doa di hari lahirku

Hari ini genap usiaku 41 tahun..Alhamdulillah, syukur pada Allah kerana masih diberi peluang bernafas dan mencapai umur ini..
  Syukur kerana diberi peluang untuk menuju ke arah yang lebih baik, semoga aku berjaya dalam hidup , diberi kesihatan yang baik & rezeki yang tidak putus2.. Moga kehidupanku bersama-sama isteri dan anak2 tercinta diberkati Allah & berkekalan bahagia di dunia menuju ke akhirat kelak…
  Terima kasih atas ucapan dari keluarga, kawan2 semua yang wish kat saya, yang mendoakan saya…Love u alls…
Alhamdulillah…syukur Ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan. Terima kasih untuk setiap cubaan yang Engkau turunkan. Terima kasih untuk bakat dan ilham yang Engkau anugerahkan. Ya Allah..Ya Rahman..syukur dengan pemberian Mu Ya Allah..aku hidup dikelilingi isteri yang penyayang, anak-anak yang soleh..ibu dan ibu bapa mertua yang masih sihat, ahli keluarga yang mengambil berat..Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku...dan terlalu sedikit pengabdianku terhadapMu.
Engkau tetap menerima walau terkadang aku alpa, aku lupa, aku tersilap dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan. Namun begitu besar kasihMu...Engkau tetap melindungi aku walaupun terkadang aku kalut merungut ketika saat-saat lemahku datang. Aku tidak pernah menafikan hak Mu sebagai Khaliq walaupun terkadang aku terbuai dengan kesedihan dan kesakitan yang amat pedih.
Ampunkan aku Ya Allah pabila aku merintih nasibku di hadapan Mu. Kalau bukan kepada Mu, kepada siapa lagi harus ku mengadu? Aku tidak pernah menyesali kewujudanku ini Ya Allah...namun aku hanyalah hambaMu yg dhaif dan lemah. Adakalanya aku kurang kesabaran. Ada masanya aku goyah keimanan. Ada masanya aku hampir terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpahan kasih sayang Mu, Engkau menarikku kembali jauh daripada kesesatan.
Dalam usia begini...aku ingin menjadi lebih dekat padaMu Ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini...aku ingin lebih merindui Mu Ya Rahiim. Dalam usia meniti senja ini...aku ingin sekali menyambut panggilan Kaabah Mu Ya Al Malik. Dalam usia ini yang ku inginkan hanyalah ketenangan, kekusyukan beribadah, segala kesederhanaan dan kerendahan hati tanpa berhenti menghulur kasih pada yang sudi.
Ya Muhaimin...pimpinlah tangan hamba Mu ini... pimpinlah hati hamba Mu ini... pimpinlah langkah hamba Mu ini akan sentiasa berpijak di atas jalan kebenaran. Ya Al Quddus... sebagai hamba Mu yang hina dina, aku takkan mungkin mencapai sempurna, tapi kasihanilah aku... bimbinglah aku sentiasa agar aku mampu meniti titian siratulmustaqim Mu dengan tenang dan mudah tanpa cela.
Terima kasih Ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku. Engkaulah Ya Maha Besar… peliharalah aku ini agar terus berpegang teguh pada taliMu.
Terimalah permohonan hambaMu yang sedang bermusafir di bumiMu ini Ya Al Mudzill.

Amin Ya Rabbul Alamin.

Isnin, Januari 09, 2017

Anak anakku Ingatlah...


Salam buat anak-anakku yang tersayang,

Alhamdullillah sampai saat ini bertuah sungguh abah rasa mempunyai anak-anak seperti kamu semua. Tak dapat abah luahkan dengan kata-kata yang kamu semua anak-anak yg hebat. Tak sia-sia selama ini, setiap kali lepas solat lima waktu abah berdoa agar dikurniakan anak-anak yang baik. Walau pun masih ada kekurangan yang perlu diperbetulkan namun abah anggap bukanlah perkara yang susah kerana kamu semua mudah untuk menerima teguran dan nasihat. 
Sudah jauh abah berjalan meniti, menapak, melangkah malah berlari mengejar impian abah untuk membina keluarga bahagia. Acapkali abah terlajak dan tersasar melalui bebagai halangan namun abah rempuh juga demi kalian semua. Jiwa abah menjadi kuat bila melihat kalian semua yang sanggup bersama dalam segala keadaan. Terima kasih juga pada ibu kamu yang tak pernah serik, lelah dan mengalah menjadi isteri abah dan ibu kalian. Dengan penuh tanggungjawab dan taat setiap masa ibu kamu bekerja keras memastikan kamu semua mempunyai apa saja yang diperlukan seharian. Tiada hadiah yang paling beharga buat ibu kamu selain cinta abah dan kasih sayang dari kamu semuga dia terus berada dalam kesihatan yang baik. Hargailah pengorbanannya sampai bila-bila. Benar kata pepatah, “Syurga itu dibawah tapak kaki ibu”. Abah memohon kepada kalian semua andainya masa abah sudah sampai, jagalah ibu sebaik mungkin sebab jiwanya mudah tersentuh. Ibu kamu selalu merahsiakannya dari kalian. Hanya abah yang tahu kesedihannya bila saat kalian tersasar berkata. Jangan ragut hati ibu yang redha kerana bila hati ibu disakiti hidup tak akan diberkati sehingga ibu berkata ‘Aku memaafkan’. Kasih ibu membawa kesyurga, kasih ayah berkorban nyawa.

Anak-anakku,
Bukan mudah menjadi ayah kalau tiada jiwa yang kental dan hati yang tabah. Menjadi ayah bukan sekadar menyediakan keperluan harian malah memastikan kalian semua berada dilandasan yang betul dan diberkati Allah. Abah tak mahu kalian menjadi seperti abah dahulu yang selalu dambakan kasih sayang ayah yang boleh dikira berapa kali atuk kamu berikan. Bukan niat nak mengungkit bahkan nak mencemuh tetapi abah tak pernah merasakan apa yang kalian rasai hari ini, boleh didapati masa abah dulu. Walau apa pun yang atuk lakukan pada abah, tak pernah sekali pun abah membenci atuk mau pun berdendam, mungkin ada sebab yang tertentu. Sayang abah pada atuk terus kekal sampai kini. Dah lebih 2 tahun atuk pergi meninggalkan kita. Sebab tu abah jarang berkata-kata sebab pedih bila hati terguris. Malah abah berhenti merotan bila satu hari abah merotan along dengan hati yang marah. Abah menyesal sampai sekarang, rasanya kalau boleh mahu kembali kesaat itu atau putar kembali sejarah agar tidak berlaku kejadian itu. Abah tahu betapa sakitnya rotan kena badan sakit lagi hati didalam. Abah mohon maaf sekali lagi dari hati yang tulus agar jiwa abah bebas dari kepedihan itu.
Kini kalian sudah besar dan sudah boleh membuat keputusan sendiri. Rasa macam tak percaya yang abah sudah ada anak-anak yang remaja. Cepat betul masa berlalu. 
Hari ini abah menoleh kembali perjalanan yang pernah abah lalui untuk sampai ketahap apa kita ada sekarang amat menginsafkan abah sebagai insan makhluk Allah. Melalui perjalanan berliku, mendaki dan apa saja yang abah tempuhi bukan suatu yang mudah, hampir saja abah putus asa kerana kepayahan dan kegetiran yang datang namun bila mengingatkan kalian semua jiwa abah jadi kuat dan degil. Bak kata pepatah “dimana ada kemahuan disitu ada jalan”, sungguh, yang penting yakin pada diri yang mana usaha tak kenal putus asa mencapai kejayaan. Abah tak mahu kalian dalam kesusahan macam abah dahulu segala-gala atas nasib. Apa yang abah mahu kalian belajarlah semampu yang boleh dan capai kejayaan setinggi yang mampu supaya akan mudah melayari kehidupan yang bakal dilalui nanti. Ingat tanpa ilmu kita akan sesat didunia ni dan tanpa amal kita akan sesat diakhirat jadi carilah kedua-duanya demi bekalan masa depan. Jangan lepas setiap saat dari mulut kamu ucapkan “Ya Allah, ya Tuhan kami, ampunilah segala dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan kedua ibu bapa kami, serta kesihanilah kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa masih kecil”. Inilah yang selalu abah ucapkan bila abah dalam kesusahan, keraguan dan kesedihan. Tanpa mereka berdua (tok dan wan) abah tiada didunia ini. Walau abah melalui pengalaman pahit tapi abah bangga dengan mereka kerana mengajar abah hidup dengan lebih bermakna. Apa yang dapat abah lakukan demi membalas jasa mereka dengan sentiasa berdoa semuga berada bersama para solihin. Sebenarnya dalam setiap tapak kita melangkah kita akan diuji dengan ujian yang bergantung dengan kemampuan. Allah itu adil kepada hambanya. Jangan kalah malah hadapi dengan hati yang tawadduk semuga keimanan kita bertambah.

Wahai anak-anakku,
Abah ingin berpesan sebagai muslim sejati jangan lupa solat. Sebagus mana kita, setinggi mana pun kita berada, sekaya mana sekali pun malah siapa pun kita tak SOLAT tak bibuna hidup ini. Maka sia-sia saja apa yang kita lakukan selama ini. Solat itu tiang pada kehidupan. Ia berhubung kait dengan yang telah pergi. Maksud abah anak yang soleh akan memudahkan kehidupan ibubapa yang telah pergi buat selamanya dan dia akan mendapat rahmah dari Allah selagi solatnya dipelihara. Bila solat kita tak tinggal secara otomatik yang lain akan kita turut dengan mudah. Itu sebab abah kata solat itu penting. Alhamdullillah setakat kalian semua masih memelihara solat. Abah cukup bangga punya anak-anak yang taat perintah Allah. Usia abah dah sampai ke penghujung, harapan apa yang abah bekalkan kepada kalian semua peliharalah sebaik mungkin supaya tak sesat kejalan pulang nanti. Ingatllah dimana saja abah berada belum pernah sesaat pun abah lupa siapa anak-anak abah. Abah terlalu sayangkan kalian semua, andai nyawa sebagai taruhan abah sanggup melakukannya. Sentiasalah berbaik-baik antara kamu adik beradik, bantu membantu dan hormat menghormati supaya ikatan yang ada tetap kekal sampai bila-bila. Akhirkata abah memohon dari hati yang tulus sejuta kemaafan andai ada perkara yang membuat kalian terasa atau yang membuat kalian marah pada abah. Bagi abah memaafkan sentiasa ada dalam diri abah untuk anak-anaknya. Bukan ke kemaafan suatu dendam yang terindah. Salam sayang buat semua.

Sabtu, Disember 17, 2016

Taman Ular Batu Pahat, Perlis

Jalan2 dengan famili rehatkan minda. Tidak dapat 
pergi jauh, pergi yang dekat2 je. Terhibur juga anak2.
Taman ular batu pahat perlis.
Banyak yang dah berubah. Banyak ular yang dah tiada. 
Perlu penambahbaikkan jika ingin taman ini terus hidup.
Dengan keadaan sekarang akan menyebabkan pengunjung 
yang datang terasa cukuplah sekali datang. 













Rabu, Oktober 05, 2016

Jalan Lasak

Seharian bersama menguruskan jalan lasak
Bagi pasukan khas STORM. 
20km jalan kaki, cuaca panas dan berbukit bukau.
Kawasan tasek pedu.




Khamis, September 15, 2016

Jumaat, Ogos 12, 2016

Jumaat, Julai 29, 2016

Kem Pengakap Remaja

Kem lencana pengakap remaja
 (lencana perkhidmatan)
Dapat berkongsi sedikit tentang tugas
BOMBA.
Semoga memberi pengetahuan yang
Berguna kepada mereka.
Good luck.


Kelas





HULU SELANGOR AMATEUR RADIO FAN CLUB