Sabtu, April 17, 2021

Bolehkah Penjawat awam ada perniagaan



Ramai dok tanya, boleh buka syarikat ke kerja kerajaan. Cubalah selak kat pakcik google. Akhirnya jumpa. (kalau ada yg terbaru boleh kongsi) 

Depa yang dok berniaga online ada syarikat ni langgar peraturan tatatertib sebagai penjawat awam ke? 

Bagi nak tampung kos sara hidup yang agak tinggi sekarang ni ramai yg mula berniaga kecil kecilan. Nak tambah pendapatan (bukan nak kaya) kalau kaya Alhamdulillah. 

𝗕𝗲𝗿𝗱𝗮𝘀𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗣𝗲𝗿𝗮𝘁𝘂𝗿𝗮𝗻-𝗽𝗲𝗿𝗮𝘁𝘂𝗿𝗮𝗻 𝗣𝗲𝗴𝗮𝘄𝗮𝗶 𝗔𝘄𝗮𝗺 (𝗞𝗲𝗹𝗮𝗸𝘂𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗧𝗮𝘁𝗮𝘁𝗲𝗿𝘁𝗶𝗯) 𝟭𝟵𝟵𝟯 𝗮𝗱𝗮 𝗱𝗶𝗻𝘆𝗮𝘁𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗣𝗲𝗿𝗮𝘁𝘂𝗿𝗮𝗻 𝟱 : 𝗣𝗲𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗟𝘂𝗮𝗿, 𝗞𝗲𝘁𝘂𝗮 𝗝𝗮𝗯𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗺𝗲𝗹𝘂𝗹𝘂𝘀𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗺𝗼𝗵𝗼𝗻𝗮𝗻 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗮𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗸𝘂𝘁:

𝗧𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗹𝗮𝗸𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘄𝗮𝗸𝘁𝘂 𝗽𝗲𝗷𝗮𝗯𝗮𝘁 𝗱𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗺𝗮𝘀𝗮 𝗱𝗶𝗸𝗲𝗵𝗲𝗻𝗱𝗮𝗸𝗶 𝗺𝗲𝗻𝗷𝗮𝗹𝗮𝗻𝗸𝗮𝗻 𝘁𝘂𝗴𝗮𝘀 𝗿𝗮𝘀𝗺𝗶𝗻𝘆𝗮.

𝗧𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗺𝗲𝗻𝗷𝗲𝗷𝗮𝘀𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗿𝗴𝘂𝗻𝗮𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗴𝗮𝘄𝗮𝗶 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗴𝗮𝗶 𝗽𝗲𝗻𝗷𝗮𝘄𝗮𝘁 𝗮𝘄𝗮𝗺.

𝗧𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝗰𝗮𝗻𝗴𝗴𝗮𝗵 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝗲𝗻𝘁𝗶𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗷𝗮𝗯𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝘁𝗮𝗸 𝗸𝗼𝗻𝘀𝗶𝘀𝘁𝗲𝗻 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗱𝘂𝗱𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗴𝗮𝘄𝗮𝗶.

𝗕𝗲𝗿𝗱𝗮𝘀𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗮𝘁𝘂𝗿𝗮𝗻 𝗱𝗶 𝗮𝘁𝗮𝘀 𝗺𝗮𝗻𝗮-𝗺𝗮𝗻𝗮 𝗣𝗲𝗴𝗮𝘄𝗮𝗶 𝗔𝘄𝗮𝗺 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗿𝗰𝗮𝗱𝗮𝗻𝗴 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗺𝗲𝗹𝗮𝗸𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗵𝗲𝗻𝗱𝗮𝗸𝗹𝗮𝗵 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗱𝗮𝗵𝘂𝗹𝘂 𝗺𝗲𝗻𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗻𝗮𝗿𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝘁𝘂𝗹𝗶𝘀 𝗱𝗮𝗿𝗶𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗞𝗲𝘁𝘂𝗮 𝗝𝗮𝗯𝗮𝘁𝗮𝗻𝗻𝘆𝗮.

(Alhamdulillah semua dah lepas SSM #noorkasihbundle)

Minta tolong SHARE, FOLLOW, LIKE PAGE SAYA

www.facebook.com/Noorkasihbundle/

Yang dok berniaga (online) macam di Media Sosial Facebook, Instagram dll.

Sebenarnya ia juga disifatkan melakukan pekerjaan luar.

Ia berdasarkan surat dari Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Pemantauan Ke Atas Pegawai Awam Yang Menjalankan Perniagaan Dalam Talian yang telah dikeluarkan pada 2014.

Semoga jadi panduan. Jangan nanti kita bergaduh perkara yang dah ada hitam putih.

Isnin, Disember 07, 2020

Ujian Buat Diriku

 Pada 19 November 2020 sekali lagi Allah uji diri ini.

Pada jam 11am aku terlibat dengan satu kemalangan kecil dirumah. Kedua belah kakiku disambar api. 




Dengan sedikit ilmu yang ada aku terus sejukkan bahagian  yang terkena api. Aku letakkan Burn Gel. Balut dan terus ke klinik kesihatan.

Selama 8 hari aku berulang alik buat pemeriksaan dan dressing bahagian burn tersebut. Tapi keadaan masih tidak banyak berubah. 

Pada bari ke9 kaki kanan mulai membengkak. Aku kawasan luka yg seakan bernanah. Ada kawan2 doc kata infection. Aku tidak diberikan ssbarang ubat..

Kerana hati mulai x selesa aku ajak anak dan isteri bawa ke HSB. Sampai di kecemasan pemeriksaan awal dilakukan. Doktor terus rujuk aku ke bahagian kebakaran ( burn unit). 

Pakar terus buat pemeriksaan dan teekejut dengan apa yang dilihatnya. Dan sejarah diambil. Pelbagai persoalan ditanya. 




Pakar arahkan semua kulit yang dah mati ditanggalkan. Dicuci dangan dan terus dibalut. Doktor terus admit wad kerna luka infection. 
7 hari aku di wad unit kebakaran. Untuk kurangkan aku diberi morfin dan antibiotics untuk cepat sembuh bahgian yang kena infection. 

27/11 - 4/12 aku berada di wad. 
Tghari 4/12 aku discharge. 3 hari sekali jumpa untuk cuci. 

7/11 aku kembali ke HSB untuk buka balutan dan cuci kaki. 
Alhamdulillah banyak perubahan positif. Luka dah mula kering. 



Keadaan selepas hari ke 19. Alhamdulillah. 11/12 dressing di HSB lagi. 
Mungkin ini satu ujian dari Ilahi agar jangan alpa. 
Aku bersyukur, isteri, anak2 dan keluarga serta kawan2 banyak bagi semangat. 









Semoga teeus diberikan kekuatan dalam mengharungi saki baki proses penyembuhan ini. 

Ahad, September 13, 2020

Kehidupan Perjalanan SUKA DAN DUKA.

 



Alhamdulillah, setelah 18 tahun dalam badan beruniform ni, berbagai dugaan dilalui.


Kesihatan pun dah mula berkurangan. 

Apa pun alhamdulillah masih diberi kekuatan. 


Kes 1 cervical scoliosis pun dah kembali pulih. 

Kes 2 anxiety disorder pun dah beransur hilang.

Kes 3 prostat. Keputusan darah normal, doktor kata baru ada tanda2 masih perlu pemeriksaan lanjutan. 


Dalam tempoh 18 tahun ini. Ada suka dan duka. 

Bak kata orang, umpama roda. Ada masa kita diatas, ada masa kita dibawah. 


Adakalanya kita berasa seperti kita dipergunakan bila diperlukan sahaja. Bila perlu baru dicari. Tetapi pada perkara yang orang lain dah x mahu. Bila ada yg mendatangkan keuntungan atau imbuhan kita terus hilang dari pandangan. 


Tapi kerana minat dan sayang perkara yqng telah dibuat kita redha. Walaupun kadang2 ada terdetik dihati.

Ingat kata-kata cikgu/jurulatih lama. Buat dan berikan yang terbaik walaupun kadang2 kita tidak dihargai. Mungkin imbuhan kita haya dariNya. 

Setiap yang berlaku ada sebab musababnya. 

Terima kasih kepada yang sudi berkongsi masalah. Yang memahami diri ini. Memang telah diajar akan bersuara jika ada yang kurang memuaskan. Suka melawan berdasarkan fakta yqng sedia ada. Apa yang dilakukan demi kebaikan semua tiada kepentingan diri.


Semoga apa yang telah dibuat diteruskan sebaik mungkin. Berilah peningkatan jangan dikurangkan. 

Khamis, Julai 23, 2020

Jadi Diri Sendiri

Belajar melalui kekurangan, terus belajar untuk memperolehi sedikit pengetahuan dan mengejar kepakaran bukannya kebanggaan.  Terus berkongsi dengan mereka yang memerlukan.

Sabtu, Jun 27, 2020

Bengkel Ujian Kecergasan Taktikal Kebombaan

Antara aktiviti yang dilakukan. 
Ujian ini bakal di lakukan kepada semua anggota yg bertugas dibalai. 
Klik link dibawah utk mwlihat video. 











Jumaat, Mei 15, 2020

STARLIGHT TV CLUB IS


𝗕𝗲𝗿𝗺𝗶𝗻𝗮𝘁 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗔𝗻𝗱𝗼𝗶𝗱 𝗧𝗩 @ 𝗜𝗣𝗧𝗩

Hanya 𝘙𝘔𝟱𝟬 permulaan boleh jana income jika rajin cari pengguna baru. 
ATAUPUN 
Boleh guna sendiri dengan hanya 𝗥𝗠𝟮𝟱 𝘀𝗲𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻, dengan berbagai 𝘀𝗮𝗹𝘂𝗿𝗮𝗻 𝘀𝗶𝗮𝗿𝗮𝗻.

𝘉𝘰𝘭𝘦𝘩 𝘵𝘰𝘯𝘵𝘰𝘯 𝘥𝘪 𝘈𝘯𝘥𝘳𝘰𝘪𝘥 𝘚𝘮𝘢𝘳𝘵𝘱𝘩𝘰𝘯𝘦, 𝘢𝘯𝘥𝘳𝘰𝘪𝘥 𝘣𝘰𝘹, Smart TV akan diberi Aplikasi. 𝘒𝘰𝘮𝘱𝘶𝘵𝘦𝘳 & 𝘓𝘢𝘱𝘵𝘰𝘱 perlu install Bluestack. 
***BUAT MASA NI IPHONE X BOLEH🙏🙏

Tak rugi mencuba 𝗧𝗜𝗔𝗗𝗔 𝗞𝗢𝗡𝗧𝗥𝗔𝗞.

𝗔𝗣𝗔 𝗜𝗧𝗨 𝗦𝗧𝗔𝗥𝗟𝗜𝗚𝗛𝗧 𝗜𝗣𝗧𝗩?
https://youtu.be/o3aNG3D7tIw

𝗗𝗮𝗳𝘁𝗮𝗿 𝗽𝗲𝗿𝗰𝘂𝗺𝗮!

𝘓𝘦𝘱𝘢𝘴 𝘥𝘢𝘧𝘵𝘢𝘳 𝘣𝘰𝘭𝘦𝘩 𝘩𝘶𝘣𝘶𝘯𝘨𝘪 𝘴𝘢𝘺𝘢 𝘶𝘯𝘵𝘶𝘬 𝘢𝘬𝘵𝘪𝘧𝘬𝘢𝘯 𝘢𝘬𝘢𝘶𝘯. 𝘙𝘔50 𝘵𝘦𝘳𝘮𝘢𝘴𝘶𝘬 1 𝘣𝘶𝘭𝘢𝘯 𝘴𝘪𝘢𝘳𝘢𝘯. 

𝗠𝗔𝗞𝗟𝗨𝗠𝗔𝗧 𝗟𝗔𝗡𝗝𝗨𝗧, 𝗪𝗛𝗔𝗧𝗦𝗔𝗣𝗣:

Sabtu, Disember 21, 2019

EKSA

Kini bermula pula aktiviti eksa.
Bagi menambahkan keceriaan mencuba lukisan dinding 3D.
2 3 hari melukis. Pastu mewarna.
Alhamdulillah menjadi juga.... 








Perbincangan EMRS & OKK

Setelah hampir 15 tahun penubuhan EMRS, Alhamdulillah kini semakin bertambah baik.
Perjumpaan YS Pengarah bersama Wakil Jabatan Kesihatan Negeri Kedah dan Ketua Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Sultanah Bahiyah telah diadakan baru baru ini.
Banyak perkara yang dibincangkan demi melancarkan program dan aktiviti berkaitan.






Selasa, Ogos 20, 2019

Anxiety Disorder


SIHAT Nampak Normal, Tapi Ini 8 Tanda Anda Mengalami ‘Anxiety Disorder’
ByNazurah HassanPosted on August 1, 2018

Kita semua mengalami debaran and keresahan dari semasa ke semasa. Bagi kebanyakan orang, rasa panik, fobia, gugup, gementar atau bimbang adalah lumrah dan hanyalah sementara.
Namun bagi sebahagian daripada kita, keresahan berlaku terlalu kerap sehingga ianya mula bertukar menjadi satu gangguan yang tidak normal.
Jika anda kerap kali mengalami tanda-tanda berikut anda mungkin mengalami sebuah kondisi yang dikenali sebagai ‘anxiety disorder’.

8 TANDA ANDA MENGALAMI ‘ANXIETY DISORDER’

1. BIMBANG SEPANJANG MASA
Apabila anda mengalami ‘anxiety disorder’, anda sentiasa keresahan pada kebanyakan hari dan perasaan ini berterusan selama enam bulan. Ia boleh menjadi terlalu kronik sampaikan perkara harian yang remeh pun sering dirisaukan. Ini akan menyebabkan aktiviti harian anda terganggu manakala tubuh dan minda berasa letih yang luarbiasa.
“Perbezaan antara ‘anxiety disorder’ dan keresahan biasa adalah apabila emosi anda menyebabkan anda menderita dan hidup menjadi tidak terurus,” kata Sally Winston, PsyD, Anxiety and Stress Disorder Institute of Maryland di Towson.

2. SUKAR TIDUR
Masalah sukar melelapkan mata atau selalu terjaga selalunya terkait rapat dengan pelbagai keadaan kesihatan sama ada dari segi fizikal mahupun psikologi.

Kalau kita nak berhadapan dengan sesuatu yang penting keesokan harinya, normallah untuk berasa sedikit gementar atau teruja sehingga sukar melelapkan mata. Tapi sekiranya anda asyik terjaga, bimbang dan terfikirkan tentang masalah sampai tak boleh nak tidur atau terbawa-bawa ke dalam mimpi hingga kerap terjaga – ini adalah salah satu tanda ‘anxiety disorder’.

3. KETEGANGAN OTOT
Ketetangan otot yang berterusan adalah antara tanda yang mengiringi ‘anxiety disorder’. Tanda tanda ini boleh berlaku akibat respon tubuh terhadap stres yang keterlaluan. Ia boleh berlaku dengan kerap sehingga pesakit menganggapnya perkara biasa.

Menurut Anxiety Centre, rasa kebas pada tangan atau bahagian lain pada tubuh juga adalah simptom yang selalu dialami oleh mereka yang mengalami ‘anxiety disorder’.

4. MASALAH PENGHADAMAN YANG KRONIK
Keresahan mungkin bermula dari minda anda akan tetapi ianya boleh memperlihatkan tanda fizikal lain seperti sindrom gangguan usus (irritable bowel syndrome) iaitu satu keadaan yang mempunyai tanda seperti sakit perut, kejang otot, buncit, angin dalam perut, sembelit, atau cirit-birit. Ini semua merupakan masalah yang bermula dari saluran perut yang sensitif terhadap tekanan psikologi.

Keadaan tidak selesa dari segi fizikal dan sosial yang diakibatkan oleh masalah penghadaman ini juga boleh membuat seseorang merasa bertambah risau.

5. NERVOUS BREAKDOWN
Seseorang yang mengalami ‘anxiety disorder’ biasanya suka memendam perasaan. Namun apabila kebimbangan atau sesuatu yang mengganggu perasaannya memuncak, berlakulah ‘nervous breakdown’ seperti tiba-tiba marah, menjerit, atau mengamuk hingga hilang rasa malu dan takut.

Selain itu, ada sesetengah orang pula sering pengsan apabila terlalu stres.

6. HANYA FOKUS PADA KOMEN NEGATIF
Tak kiralah berapa banyak hal positif yang diungkapkan tentang kerja atau atau diri seseorang, ‘anxiety disorder’ menyebabkan seseorang tetap cenderung untuk fokus kepada bahagian yang negatif sahaja.

Akibatnya, seseorang itu akan mempunyai perangai yang terlalu cerewet dan obsesif terhadap kesempurnaan hingga berasa takut untuk gagal.

7. PANIC ATTACK
Serangan panik boleh menjadi sesuatu yang menakutkan kerana ia mirip dengan serangan jantung. Seseorang yang diserang ‘panic attack’ akan berasa sukar bernafas, sakit dada, pening, berpeluh-peluh, menggigil, jantung berdebar, sakit perut dan lemah tubuh badannya.

Bukan semua orang yang mengalami serangan panik ini mengalami ‘anxiety disorder’, tetapi mereka yang mengalaminya berulangkali perlu berjumpa doktor untuk mengesahkannya.

Selasa, Julai 30, 2019

Daulat Tuanku...

DAULAT Tuanku, merafak sembah dan setinggi-tinggi ucapan tahniah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah

Sempena Pertabalan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVI pada 30 Julai 2019 bersamaan 27 Zulkaedah 1440H
"Semoga ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala Memberkati Pemerintahan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku"
#STORMBOMBA
#EMRS 
#9W2MDP

Khamis, Julai 25, 2019

MIREC 2019

Malaysia International Rescue Extrication Challenge 2019. 
Pada 18 dan 19 ogos 2019 telah berlangsungnya pertandingan 1st MIREC 2019.
Alhamdullilah telah diberikan peluang untuk mengadili pertandingan tersebut bersama Assessors dari Nederland. 
7 Negara 9 pasukan telah menyertai pertandingan itu. 
Semoga berjumpa lagi. 











HULU SELANGOR AMATEUR RADIO FAN CLUB