Jumaat, Mac 06, 2015

EMRS

Alhamdulillah mungkin ini suatu kenangan buat ku. Logo Pasukan EMRS.

EMRS
EMRS

EMRS

EMRS Bomba

PENAMBAHBAIKAN

1. reka bentuk logo yang baru ini bertujuan untuk melakukan sedikit penambahan bagi menyerlahkan identiti logo tersebut semasa memakai pakaian seragam jabatan sama ada dalam majlis rasmi atau operasi. Cadangan logo baru:

2. Berikut adalah ciri-ciri penambahbaikan yang dicadangkan pada logo baru:-

2.1. Peralatan Kebombaan

Peralatan seperti kapak adalah peralatan yang asas dalam operasi kebombaan. Ia nya akan menyerlahkan lagi pasukan EMRS dalam penglibatan kebombaan.

2.2. Perubahan motto EMRS iaitu ‘Cekap dan Teliti’

Motto logo EMRS sebelum ini adalah Pantas dan Tekun, namun berdasarkan kepada kemahiran dalam bidang perawatan, disiplin seperti cekap dan teliti amat diutamakan oleh anggota semasa menjalankan perawatan kecemasan kepada mangsa. Justeru, CEKAP DAN TELITI amat bersesuaian dengan motto anggota EMRS.

2.3. Tulisan Perkataan ‘EMRS’

Penambahan huruf ‘R’ yang daripada dari huruf asal “Emergency Medical Services” EMS kepada “Emergency Medical Rescue Services” EMRS adalah menunjukkan tugasan sebagai anggota bomba bukan sahaja memberikan perkhidmatan sebagai first responder tetapi ia juga sebagai anggota penyelamat yang akan menggunakan kepakaran untuk menyelamat mangsa dari lokasi berbahaya.

2.4. Penggunaan simbol ‘star of life’

‘Star of Life’ dicadangkan diletakkan pada tengah logo untuk menyerlahkan lagi indentiti dalam bidang perubatan. ‘Star of Life’ ini direka bentuk dengan enam cabang palang yang mewakili enam tugas utama yang dilaksanakan oleh penyelamat sepanjang di tempat kecemasan. Secara umumnya, symbol ini telah melambangkan unit atau pasukan yang berkemahiran dalam bidang perubatan. Enam tugas utama adalah Detection, Reporting, Response, On scene care, Care in Transit dan Transfer to Definitive care.

Lambang seekor ular adalah simbul perawatan dan penyembuhan yang digunakan secara meluas sebagai lambang pasukan perubatan. Berdasarkan kemahiran, peranan dan tanggungjawab pasukan EMRS kita maka penggunaan symbol dengan seekor ular adalah lebih sesuai.

2.5. Saiz logo untuk celoreng

Adalah dicadangkan pemakaian logo EMRS pada lengan sebelah kanan dengan saiz yang diperbesarkan daripada ukuran asal. Ini adalah selaras dengan arahan jabatan bilangan 1 tahun 2012. “Pemakaian pakaian seragam, tanda pangkat dan kad pengenal pegawai


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HULU SELANGOR AMATEUR RADIO FAN CLUB