Sabtu, Februari 18, 2023

USM PENERIMA PERTAMA KURSI UNESCO GENETIK MANUSIA TALASEMIA

Kursi UNESCO mengenai Genetik Manusia Talasemia dianugerahkan kepada USM pada November 2022 dan merupakan kursi pertama mengenai genetik manusia yang dianugerahkan oleh UNESCO. 

USM, KUBANG KERIAN, KELANTAN, 6 Februari 2023 – Talasemia adalah penyakit genetik yang paling kerap ditemui terutama di negara-negara berpendapatan rendah dan sederhana (Low and middle income countries - LMIC).

Tanpa rawatan yang sewajarnya, pesakit talasemia menghadapi banyak komplikasi yang boleh menyebabkan kematian.

IMG 20230206 WA0017

Pesakit yang mengalami talasemia teruk akan terdedah kepada tekanan fizikal, psikologi dan sosial yang ketara kerana talasemia ditentukan oleh penurunan penghasilan hemoglobin, sama ada menjejaskan rantai alfa atau rantai beta.

Pada tahap tertentu, talasemia akan membawa kepada anemia teruk yang memerlukan pemindahan darah untuk mengekalkan kehidupan.

Menurut Pensyarah Perubatan, Pusat Genom Manusia, Pusat Pengajian Sains Perubatan (PPSP), Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr. Zilfalil Alwi, talasemia terbahagi kepada dua iaitu talasemia alfa dan talasemia beta yang dipengaruhi oleh gen berbeza. 

“Dianggarkan terdapat 270 juta pembawa talasemia di seluruh dunia, yang mana 80 juta daripadanya adalah pembawa talasemia beta.

“Beberapa negara seperti Cyprus dan Singapura telah berjaya mengurangkan insiden talasemia kepada bilangan yang paling rendah melalui pemeriksaan antenatal yang berkesan, program kesihatan awam dan rawatan yang optimum.

mmjhk86

“Malaysia juga telah menjalankan program saringan talasemia di seluruh negara dalam kalangan pelajar sekolah menengah yang berumur 16 tahun sejak 2016 sebagai usaha mengesan pembawa talasemia,” katanya ketika menyampaikan syarahan bertajuk ‘Advocating justice and equity in medical genomics of thalassemia through education and science’, dalam Majlis Syarahan Khas Kursi Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization-UNESCO), di sini hari ini.

Zilfalil yang juga penerima anugerah Program Kursi UNESCO mengenai Genetik Manusia Talasemia berkata, satu daripada setiap 20 individu adalah pembawa talasemia di Malaysia. 

IMG 20230206 WA0015

“Negeri Sabah mencatatkan jumlah kelahiran talasemia tertinggi berbanding negeri lain di Malaysia. Namun, sejak tahun 2014 hingga 2018, kelahiran baru talasemia menurun secara berterusan terutamanya di Sabah susulan inisiatif kerajaan menjalankan saringan terhadap pelajar-pelajar sekolah menengah yang dapat meningkatkan kesedaran dalam kalangan orang awam.

“Dengan penurunan bilangan kelahiran talasemia di Malaysia, program saringan seluruh negara ini boleh dijadikan model kepada negara lain untuk memerangi talasemia. 

“Oleh itu, USM bersama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan ‘Global Variome’ telah menubuhkan ‘Global Globin Network’ (GGN) yang terdiri daripada saintis, penyelidik dan ahli akademik dari 32 negara yang berusaha untuk memerangi talasemia dengan mengaplikasi pembangunan terkini dalam genetik manusia,” ujarnya lagi. 

Tambah Zilfalil, GGN adalah platform yang ideal untuk bekerjasama di peringkat antarabangsa bagi perkongsian pengetahuan, kemahiran teknikal dan pembinaan kapasiti di samping merapatkan jurang ‘genomic divide’ antara ‘high income countries’ (HIC) dan LMIC.

“Kerjasama ini juga diharap dapat menyatu dan meningkatkan kemahiran serta pengetahuan dalam sains inovatif yang boleh membawa kepada penemuan baharu,” ulasnya.

Program Kursi UNESCO telah ditubuhkan pada 1992 melibatkan lebih 850 institusi dari 117 negara bagi menggalakkan kerjasama dan rangkaian antarabangsa antara universiti untuk meningkatkan keupayaan institusi melalui perkongsian pengetahuan dan kerjasama. 

IMG 20230206 WA0019

Institusi pengajian tinggi Malaysia yang telah dilantik oleh UNESCO untuk menjalankan Program Kursi UNESCO ialah Universiti Malaya (UM) (2016), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) (2019), USM (2020 & 2022), Universiti Teknologi dan Inovasi Asia Pasifik, Kuala Lumpur (2022).

Kursi UNESCO mengenai Genetik Manusia Talasemia dianugerahkan kepada USM pada November 2022 dan merupakan kursi pertama mengenai genetik manusia yang dianugerahkan oleh UNESCO. 

Hadir secara maya dalam majlis anjuran Pusat Genom Manusia dengan kerjasama Sekretariat Projek Variom Manusia Nod Malaysia (MyHVP) ialah Naib Canselor USM, Profesor Dato’ Ir. Dr. Abdul Rahman Mohamed dan Penyelaras Penyelidikan UNESCO, Dr. Keith Holmes.

Turut hadir ialah Penasihat Sains, Teknologi dan Inovasi Negara, Profesor Emerita Datuk Dr. Asma Ismail; Pengarah Kampus, Kampus Kesihatan USM, Profesor Dr. Shaharum Shamsuddin; Pengarah Hospital USM, Profesor Dato’ Dr. Nik Hisamuddin Nik Ab Rahman; dan Dekan PPSP USM, Profesor Dr. Abdul Razak Sulaiman.

Teks: Nik Sheila Erini Che Mat Kamel/Foto: Abdul Hasib Abdul Rahman

  • Created on .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HULU SELANGOR AMATEUR RADIO FAN CLUB